.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
راه‌اندازي بانك اطلاعات ميراث فرهنگي گيلان

بانك اطلاعات مركز اسناد سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري گيلان راه‌اندازي شد.

به گزارش فارس ، رئيس سازمان ميراث فرهنگي گيلان در مراسم افتتاح بانك مذكور اظهار داشت: سازمان ميراث فرهنگي براي نخستين بار بانك اطلاعات مربوط به عكس، ديجيتال و مجموع كتاب را به صورت بانك اطلاعاتي در قالب 13 بانك، مجموعه داشته‌هاي فرهنگي و اسناد ملي را گردآوري و راه‌اندازي كرده است.

محمدحسين مهدي‌پور با بيان اينكه آغاز طرح ايجاد بانك اطلاعات اسناد ميراث فرهنگي از سال 86 انجام گرفت، افزود: تا كنون فاز نخست آن به بهره‌برداري رسيده و فاز دوم نيز به صورت 90 هزار ركورد داده‌هاي اطلاعاتي شامل عكس، نگاتيو و كتاب در قالب شبكه داخلي ساماندهي شده است.

وي ادامه داد: پيش‌بيني مي‌شود اين مقدار به 900 هزار ركورد اطلاعاتي افزايش يابد.

مهدي‌پور با اشاره به هزينه اجراي طرح مذكور تصريح كرد: براي راه‌اندازي نرم‌افزار و مطالعات سخت‌افزار 60 ميليون تومان هزينه شده است.

رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري گيلان خاطرنشان كرد: افرادي كه از تاريخ و گذشته گيلان اسنادي به صورت اطلاعات، كتاب و عكس در اختيار دارند، مي‌توانند با همكاري سازمان ميراث فرهنگي استان اين اسناد را در بانك مذكور به نام خود ثبت كنند و در اختيار پژوهشگران و محققان قرار دهند.

وي گسترش و توسعه اين مركز اطلاعات اسناد را از برنامه‌هاي آينده سازمان ميراث فرهنگي استان عنوان كرد.

مسئول كتابخانه مركز اسناد سازمان ميراث فرهنگي گيلان نيز در اين مراسم اظهار داشت: طرح اين مركز در سه فاز اسكن شدن عكس‌هاي آنالوگ، عكس ديجيتال و فهرست نويسي كتاب‌هاي موجود در كتابخانه براي ورود اطلاعات در بانك برنامه‌ريزي شده است.

پريچهر پورمروت‌جو تعداد كتاب‌هاي موجود در كتابخانه مركز اسناد سازمان ميراث فرهنگي را 3 هزار و 200 عنوان كتاب ذكر كرد و افزود: از جمله فعاليت‌هاي گسترده اين مركز پژوهشي افزايش كتاب‌ها به مجموع كتابخانه‌ها بوده كه با شركت مداوم در نمايشگاه بين‌المللي كتاب طي دو سال گذشته، بالغ بر 5 ميليون تومان كتاب خريداري شده است.

پورمروت‌جو موضوع‌هاي كتاب‌ها را تخصصي ذكر كرد و گفت: اين مجموعه شامل كتاب‌هاي پژوهشي و تحقيق در قالب باستان‌شناسي، مردم‌شناسي و گردشگري است.

مسئول كتابخانه مركز اسناد سازمان ميراث فرهنگي گيلان كمبود فضاي كتابخانه را از جمله مشكلات اساسي اين مركز عنوان كرد.

وي در باره عكس‌هاي موجود در مركز اسناد خاطرنشان كرد: در اين مجموعه 86 هزار ركورد عكس وجود دارد كه از اين تعداد، 26 هزار آنالوگ و 60 هزار عكس ديجيتال است.

پورمروت‌جو حفظ و نگهداري عكس‌هاي آنالوگ، نگاتيو و اسلايدها را به صورت نسخه اصلي در آلبوم اعلام كرد.

مسئول كتابخانه مركز اسناد سازمان ميراث فرهنگي گيلان سابقه عكس‌هاي موجود در مركز اسناد را به دهه 50 به بعد مرتبط دانست و گفت: قديمي‌ترين عكس موجود متعلق به سال 1314 است.

وي خانه قديري را يك پايگاه پژوهشي و تحقيق عنوان كرد و افزود: با توجه به اسناد و كتاب‌هاي تخصصي و پژوهشي موجود در مركز اسناد خانه قديري رشت، بستر تحقيقات و پژوهش‌هاي محققان فراهم شده است.

پورمروت‌جو اظهار داشت: راهكارهاي مناسب براي آماده‌سازي و آموزش جوانان در اين خانه فراهم و اطلاعات منسجم براي آيندگان در اين مركز ثبت و گردآوري شده است.

مسئول كتابخانه مركز اسناد سازمان ميراث فرهنگي گيلان قدمت خانه قديري را مربوط به اواخر دوران قاجاريه ذكر كرد و گفت: اين خانه در دهه 70 توسط سازمان ميراث فرهنگي از خانم قديري خريداري و سپس تبديل به مركز اسناد و پايگاه پژوهشي سازمان ميراث فرهنگي گيلان تبديل شده است.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.112 seconds.